Nieuws Exposities

De excursie van PEK-leden aan Gorssel en Diepenheim.

23 maart 2017

Op zaterdag 18 maart ging PEK op excursie om inspiratie op te doen. Yoke Ferwerda schreef hier een stuk over.

Vanaf het begin van de oprichting van PEK is er ook ruimte geweest om ons als kunstenaars te verdiepen. Zo is er af en toe een excursie. In het verleden waren wij al eens in De Pont en in het Stedelijk museum van Schiedam.

Marian Mijnhardt organiseerde deze keer de Excursie naar Museum MORE in Gorssel en twee lokaties in Diepenheim, namelijk The Drawing Center en de Kunstvereniging.

We hadden een fijne dag. De bus van de voetbalvereniging Otterlo konden we lenen en daar hoorde ook een chauffeur bij. Met iets minder dan twintig mensen reden we uit Otterlo uit.

In MORE bezochten we de Duitse Kunstenaar Johannes Grützke- met de tentoonstelling “ Der Pinsel hat gesprochen” … Nou dat kun je wel zeggen. Grote schilderijen in smeuïge olieverf verdeeld over de drie zalen op de eerste verdieping hielden een indrukwekkend betoog. De kunstenaar, vaak gebruikte hij zichzelf als model (das makkelijk, altijd beschikbaar) was zeer aanwezig.

Wanneer je in je eentje in zo’n tentoonstelling loopt ben je geneigd om de gehele rattaplan visueel snel te scannen en weer door te lopen naar het volgende schilderij. Nu wij met meerdere kunstenaars door de ruimte liepen kwam er als vanzelfsprekend een dimensie bij. Je gaat er wat over praten en elkaar bevragen. “Wat zie jij hier”, Wat vind jij er van… Het doet mij denken aan….. Zo was er een schilderij waarvan wij dachten dat het een diep religieus thema had, terwijl de suppoost, die hoogstwaarschijnlijk stiekem in zijn vrije tijd kunstgeschiedenis had gestudeerd en cum laude was afgezwaaid, ons vertelde dat het een rechtstreekse olieverf-vertaling was van de negenhonderdste bladzijde van een boek en fijntjes opmerkte dat Jezus nu eenmaal niet overál in voorkomt. De thema’s van de schilderijen hadden namelijk wel vaak relatie met het Christendom en met de Griekse mythologie. De schilder bleek in zijn loopbaan overigens vrij weinig prijs te geven over zijn motivatie en de achtergrond van een schilderij. Gelukkig waren daar dan de titels en de uitgebreide beeldentaal waar we ons aan konden vasthouden. De over elkaar heen buitelende mensfiguren en de symbolisch, soms met ironische thematiek, bijeen geschilderde mensengroepen lieten voor de kijker veel ruimte voor speculatie, vrolijkheid en fantasie.

In tegenstelling daarvan was er het werk van beeldhouwer Jonathan van Doornum wat wij in het gebouw van de Kunstvereniging in Diepenheim gingen bekijken. Die heeft meer dan een A4’tje nodig om zijn werk toe te lichten. De kunstenaar gebruikt een flinke diversiteit aan materiaal, epoxy klei, HPL laminaat spaanplaat…. Hij bouwt de beelden op uit diverse lagen MDF bijvoorbeeld om ze daarna uitgebreid en tijdrovend te bewerken. Volgens de beschrijving gaat het werk gedeeltelijk over de verborgen betekenissen binnen de Mythologie en zoekt hij naar de gevoelslading van het verhaal dat achter de formaliteiten schuilgaat. Zonder deze uitgebreide tekst had ik de betekenis van het werk niet kunnen vinden. Sommige kunstenaars maken het ons wel erg moeilijk….

In Diepenheim ontmoetten wij gelukkig ook werk van een bijna sprookjesachtige inhoud. Drawing Center Diepenheim schotelde ons acht kunstenaars voor. De kunstwerken van “ Botanica ” staan nog op mijn netvlies gegrift. Het gaat hier inderdaad over bloemen en planten. Het onderwerp is breed benaderd en de kunstenaars tonen allemaal hun eigen perspectief. Meestal werk op papier, maar heel divers. Niet alleen technisch maar ook poëtisch sterk, laten deze kunstenaars zich van hun gevoeligste kant zien. De fragiele collage- knipsels die met afstand tot de muur aan kleine magneetjes en spijkers zijn aangebracht, daar maak je toch een diepe buiging voor! De metersgrote aquarellen, de kleine zwart-wit tekeningen, de fotografie, het is allemaal van een diepzinnige zeggingskracht. Je wordt als het ware uitgenodigd om met andere ogen naar de natuur te kijken. Het ontleden en beschrijven van de bloeiwijzen en de kleinste plantjes. Deden botanici dat ook al niet? Nou ja, misschien hetzelfde ongeveer, maar dan anders.

 

Yoke Ferwerda 21 maart 2017